Tingkatan 4 Bab 1 Kemunculan Tamadun Awal [KERTAS 2]

SPM SEJARAH  [TINGKATAN 4][BAB 1][NOTA][KERTAS 2][JAWAPAN]

Sejarah Tingkatan 4  [Kertas 2]

Bab 1 Kemunculan Tamadun Awal

Kandungan

Tamadun Mesopotamia. 2

Tamadun Hwang Ho. 6

Tamadun Mesir Purba. 9

Tamadun Yunani 11

Tamadun Indus. 15

 


 

 

Tamadun Mesopotamia

1.

Peta berikut berkaitan dengan Tamadun Mesopotamia.

(a) Bagaimanakah proses pembentukan tamadun Mesopotamia? (2M)

 

Cara berlakunya proses pembentukan tamadun Mesopotamia

F1: Tamadun Mesopotamia dapat dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu bahagian utara dan bahagian selatan (1 m)

F2: Di bahagia utara, bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris hingga ke utara termasuk Sungai Zab(1 m)

F3: Di bahagian selatan bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris dan Sungai Euphrates yang hampir bercantum dan dikenali sebagai Babylon(1 m)

H3: Babylon dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Akkad di utara dan Sumeria di selatan(1 m)

F4: Tamadun Mesopotamia mula berkembang di selatan, iaitu Sumer(1 m)

F5: Namun, orang Sumeria bukan peneroka awal kerana sebelum ini kebudayaan Neolitik telah wujud seterusnya berkembang di wilayah ini (1m)

F6: Ketibaan orang Sumeria telah membawa kemajuan kepada tamadun Mesopotamia (1 m) F7: Tanah ditebus guna dan sistem pengairan dibina untuk tujuan pertanian(1 m)

F8: Petempatan mula didirikan di sepanjang sungai (1m)

F9: Hasil pertanian meningkat dan jumlah penduduk bertambah(1 m)

F10: Perkampungan kemudiannya menjadi bandar seterusnya muncul beberapa buah negara kota (1m)

F11: Kota yang penting pada masa itu ialah Ur, Assur, Lagash, Uruk, Eridu, Nippur dan Mari (1 m)

F12: Semua negara kota terletak di sepanjang sungai dan terusan(l m)

(Mana-mana2×1m)

 

(b) Maklumat berikut berkaitan dengan Kod Undang-Undang Hammurabi.

Kod Undang-Undang Hammurabi telah diperkenalkan oleh Raja Hammurabi I yang memerintah kerajaan Babylon pada tahun 1792 hingga 1750 SM

Jelaskan kepentingan undang-undang tersebut kepada peradaban tamadun Mesopotamia. (4M)

 

(b)Kepentingan Kod Undang-Undang Hammurabi kepada peradaban tamadun Mesopotamia

F1: Menjadi dasar perundangan dalam tamadun Mesopotamia(1 m)

F2: Berjaya mengelakkan wujudnya permasalahan di kalangan masyarakat pelbagai kaum dan susun lapis masyarakat itu sendiri(1 m)

F3: Membantu peradaban Mesopotamia bertahan untuk jangka masa yang panjang seterusnya dapat mewujudkan perpaduan(1 m)

F4: Mengukuhkan sistem organisasi dalam kehidupan masyarakat tersebut (1 m)

 (Mana-mana 4 x I m)

 

 

(c) Bagaimanakah undang-undang dapat mengawal tingkah laku manusia? (KBAT) (4M)

 

(c) Cara undang-undang dapat mengawal tingkah laku manusia

F1: Hukuman terhadap individu yang melakukan kesalahan(1 m)

F2: Ketegasan undang-undang menyebabkan manusia takut melakukan jenayah(1 m)

F3: Memberi pengajaran kepada manusia jika melakukan kesalahan(1 m)

F4: Mendidik masyarakat supaya patuh kepada undang-undang(1 m)

F5: Masyarakat menjadi lebih berdisiplin (1 m)

(Mana-mana4×1m)

 

 

 

1 Peta berikut menunjukkan lokasi Tamadun Mesopotamia.

(a)Namakan dua buah negara kota yang muncul dalam Tamadun Mesopotamia. [2M]

i. Kish [1M]

ii. Nippur [1M]

iii. Lagash [1M]

iv. Uruk [1M]

v. Ur [1M]

vi. Eridu [1M]

vii. Assur [1M]

viii. Mari [1M]

 

 

(b) Apakah ciri-ciri sesebuah negara kota di Mesopotamia? [2M]

i. Terbahagi kepada kawasan utama, iaitu pusat kota, tembok kota, luar kota, dan pelabuhan [1M]

ii. Mempunyai kubu pertahanan dengan pelbagai bentuk pintu gerbang [1M]

iii. Di pusat kota terdapat istana, rumah kediaman, rumah ibadat, rumah kedai, dan pasar [1M]

iv. Di dalam kota terdapat jalan raya yang lurus dan [1M]

v. Pusat sesebuah kota ialah rumah ibadat [1M]

ⅵi. Mempunyai unit politik dan agama yang tersendiri [1M]

 

 

(c) Nyatakan dua golongan yang terdapat dalam organisasi sosial tamadun Mesopotamia. [2M]

i. Golongan pemerintah [1M]

ii. Golongan rakyat [1M]

iii. Golongan pemerintah terdiri daripada pendeta, ketua tentera dan bangsawan [1M]

v. Golongan rakyat daripada rakyat bebas dan hamba [1M]

 

 

(d) Terangkan kedudukan raja dalam sistem pemerintahan teokrasi di Mesopotamia.

i. Raja merupakan pemerintah [1M]

ii. Raja sebagai ketua pentadbir [1M]

iii. Raja dianggap tuhan atau wakil tuhan [1M]

iv. Raja adalah pemilik negara kota [1M]

v. Raja berkuasa dalam soal tanah, cukai serta hasil pertanian dan perniagaan [1M]

vi. Raja sebagai ketua pendeta [1M]

vii. Raja berkuasa dalam hal- hal keagamaan [1M]

viii. Raja sebagai ketua agama [1M]

ix. Raja sebagai ketua tentera [1M]

 

 

e) Sebagai rakyat Malaysia, mengapakah kita perlu menghormati sistem pemerintahan beraja di negara kita?

 

i. Raja sebagai ketua negara [1M]

ii. Raja sebagai lambang kedaulatan negara [1M]

iii. Raja sebagai lambang perpaduan rakyat [1M]

iv. Raja sebagai lambang keamanan dan keharmonian

v. Raja sebagai pelindung rakyat Malaysia [1M]

vi. Raja menjaga hak istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak[1M]

 

 

Tamadun Hwang Ho

 

Soalan 1 berdasarkan Peta I

(a) Namakan dua dinasti yang pernah mentadbir kerajaan di atas. [2M]

 

Dua dinasti yang pernah mentadbir kerajaan tersebut

(i) Dinasti Hsia(1 m)

(ii)Dinasti Shang (1 m)

(iii) Dinasti Chou(1 m)

( Mana-mana ×1m)

 

 

(b) Nyatakan dua ciri tamadun di atas.

 

Dua ciri tamadun dalam peta (Tamadun Hwang Ho)

F1: petempatan awal membawa kepada kemunculan bandar(1 m)

F2: Di setiap bandar terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran(1 m)

F3: Wujudnya hierarki sosial yang diketuai oleh raja dan besar diikuti oleh golongan petani, artisan dan pedagang manakala golongan paling bawah merupakan hamba(1 m)

F4: Wujudnya pengkhususan pekerjaan(1 m)

F5: Masyarakat Shang mengamalkan konsep mandat dengan mempercayai kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan(1 m)

( Mana-mana2×1m)

 

(c) Jelaskan sumbangan tamadun di atas (Tamadun Hwang Ho) dalam bidang ekonomi kepada peradaban dunia hari ini.

 

(c) Sumbangan tamadun di atas terhadap peradaban dunia hari ini

F1: Pembinaan sistem pengairan(1 m)

F2: Kemajuan dalam teknologi pembajakan(1 m)

F3: Penciptaan cangkul/sabit (1 m)

F4: Penggunaan batas tanaman (1 m)

F5: Menukar alat pertanian daripada kayu kepada besi

F6: Pembinaan terusan untuk mengawal banjir (1 m)

 (Mana-mana 3 x 1 m)

 

(d) Bagaimanakah sumbangan tersebut dapat memajukan tamadun di atas?

 

(d)Cara sumbangan tersebut dapat memajukan Tamadun Hwang Ho

F1: Membina sistem pengairan untuk membangunkan aktiviti pertanian di kawasan yang kering (1 m)

F2: Memajukan lagi teknik pembajakan tanah untuk menghasilkan tanah yang subur bagi kegiatan pertanian komersial(1 m)

F3: Mencipta alat berteknologi tinggi bagi membantu petani dalam memudahkan aktiviti pertanian dijalankan(1 m)

F4: Menjalankan kegiatan tanaman secara bergilir bagi mengusahakan tanah pertanian secara intensif (1 m)

F5: Sistem teres membolehkan masyarakat hari ini menjalankan pertanian di kawasan tanah tinggi (1 m)

F6: Batas digunakan untuk mengelakkan tanaman daripada ditenggelami air (1 m) (Mana-mana jawapan munasabah)

 

 

 

2(a) Namakan dua dinasti yang wujud dalam Tamadun Hwang Ho.

 

i. Dinasti Hsia [1m]

i1. Dinasti Shang [1M]

iii. Dinasti Chou [1M]

iv. Dinasti Ching [1M]

v. Dinasti Chin [1M]

 

 

(b) Jelaskan konsep "mandat daripada Tuhan

 

i. Kepercayaan bahawa jika raja memerintah dengan adil, kerajaan dan rakyat menikmati ke akan makmuran dan kesejahteraan hidup [1M]

ii. Pemerintahan direstui tuhan [1M]

 

 

(c) Apakah kepentingan sistem kalendar dalam Tamadun Hwang Ho?

 

i. Menentukan musim menanam [1M]

ii. Menentukan musim menuai [1M]

iii. Untuk menjalankan aktiviti harian [1M]

iv. Untuk upacara perkahwinan/perburuan/ pengebumian [1m]

 

 

(d) Jelaskan pengamalan falsafah perang Sun Tzu kepada peradaban dunia

 

i. Terkandung dalam karya Sun Tzu, iaitu The Art of War [1M]

ii. Membincangkan selok-belok perang dan cara menangani musuh [1M]

iii. Dicetak dalam pelbagai bahasa [1M]

iv. Falsafah tersebut diaplikasikan sebagai taktik dalam perniagaan [1M]

 

 

(e)Berdasarkan pemerhatian anda, apakah sumbangan Tamadun Hwang Ho yang masih diamalkan oleh masyarakat Cina sehingga ke hari ini?

 

i. Pemujaan roh nenek moyang [1M]

ii. Kepercayaan politeisme [1M]

iii. Sistem kalendar [1M]

iv. Kepercayaan konsep Yin dan Yang [1M]

v. Kepercayaan Feng Hsui [1M]

vi. Falsafah perang Sun Tzu diaplikasikan dalam urusan perniagaan [1M]

 

 

Tamadun Mesir Purba

 

Tamadun Mesir Purba dianggap sebagai anugerah Sungai Nil yang mengalir dari bahagian utara Mesir ke Laut Mediterranean.

(a) Jelaskan perkara berikut.

(i) Proses pembentukan [3M]

 

(i) Proses pembentukan

F1: Mencapai tahap kebudayaan gangsa pada Zaman Logam

F2: Menggunakan peralatan logam

F3: Membina sistem perparitan dan pengairan untuk aktiviti pertanian.

F4: Pembinaan peralatan kawalan air dan terusan yang telah dapat meninggikan nilai kesuburan tanah(1 m)

F5: Mendirikan petempatan kekal yang berteraskan n(1m)

F6: Petempatan kekal di sepanjang Lembah Nil ini berkembang menjadi perkampungan (1 m)

F7: Gabungan kampung-kampung mewujudkan beberapa buah bandar (1 m)

F8: Beberapa buah bandar ini bergabung dan membentuk sebuah nome atau daerah(1 m)

F9: Kesemua nome ini kemudiannya telah disatukan dan salah sebuah bandarnya menjadi pusat pentadbiran seperti bandar Thinis, Memphis dan Thebes (1 m)

(Mana-mana 3 x 1 m)

 

 

(ii) Ciri-ciri tamadun[3M]

 

(i) Ciri-ciri tamadun

F1: Sistem perbandaran yang diasaskan oleh Firaun Menes yang berpusat di bandar Thebes

F2: Kehidupan berorganisasi yang diketuai oleh firaun yang berkuasa mutlak(1 m)

F3: Sistem pemerintahan yang diketuai oleh firaun dan dibantu oleh golongan bangsawan dan rahib(1 m)

F4: Perkembangan ekonomi yang mewujudkan pengkhususan pekerjaan (1 m)

F5: Agama dan kepercayaan berkonsepkan politeisme dan percaya akan kehidupan selepas mati(1 m)

F6: Sistem tulisan hieroglif yang berasaskan gambar dan simbol yang berdasarkan bunyi(1 m)

(Mana-mana 3 x 1 m)

 

 

(b) Peta 1 menunjukkan kedudukan tamadun awal dunia yang bermula di lembah sungai

Mengapakah lokasi tersebut menjadi tumpuan penduduk tamadun awal?  [4M]

Gunakan pengetahuan dan pendapat anda. KBAT

 

(b)Sebab lembah sungai menjadi tumpuan penduduk tamadun awal

F1: Memudahkan mereka menjalani kehidupan harian(l m)

F2: Mempunyai tanah yang subur (1 m)

F3: Kemudahan bekalan air (1 m)

F4:Kemudahan sumber makanan (1 m)

F5: Kemudahan pengangkutan (1 m)

F6: Alat perhubungan (1 m)

 

 

Tamadun Yunani

 

Soalan I berdasarkan peta Tamadun Yunani.

(a) Namakan dua negara kota yang bertanda X dan Y.

Negara kota X:Athens

Negara kota Y: Sparta

 

(b) Nyatakan tujuan pendidikan di negara kota tersebut.

Negara kota X:Athens

F1: Melahirkan manusia yang seimbang pencapaian dari segi jasmani dan rohani.

F2: Melahirkan manusia yang cemerlang dari fizikal ke mental.

F3 Memberi sumbangan kepada kesejahteraan manusia

 

Negara kota Y: Sparta

FI Melahirkan warganegara gagah/sempurna dan setia kepada negara.

F2: Memberi tumpuan kepada latihan fizikal

F3: Mementingkan kemahiran menggunakan senjata

 

 

(c) Mengapakah pendidikan penting dalam membangunkan tamadun manusia? [3M]

 

Kepentingan pendidikan membangunkan tamadun manusia

F1 Pendidikan bertujuan melahirkan manusia seimbang

HI Menggalakkan perkembangan akademik, sukan, sastera, pidato, muzik, menulis Pendidikan melahirkan jurutera, doktor

H2 Mendapatkan peluang berjaya

 

F3 Mengatasi buta huruf

H3 Membaca/menulis membolehkan mereka berniaga

 

F4 Pendidikan untuk lulus peperiksaan

H4 Mendapat jawatan kerajaan

 

F5 Membentuk masyarakat berilmu pengetahuan/berfikiran global

H5 Membezakan kebaikan dan keburukan

 

F6 Mewujudkan masyarakat yang berkemahiran tinggi

H6 Membantu kemajuan negara

 

F7 Melahirkan manusia yang mampu berdaya saing

H7 Mengukuhkan jati diri/disiplin/bertindak nasional

 

F8 Melahirkan manusia yang kreatif dan inovatif

H8 Mencipta pelbagai ciptaan moden/berteknologi

 Mana-mana Jawapan

 

(d) Huraikan kesan ke atas rakyat yang tidak mendapat pendidikan sempurna. [3M]

 

 

1 Tamadun India mengalami perkembangan perdagangan sejak abad ketiga Sebelum Masihi

(a) Namakan dua pusat perdagangan dalam Tamadun India [2 markah]

F1 Anga

F2 Kalinga

F3 Karusa

 

 

(b) Perkembangan perdagangan Tamadun India adalah dikaitkan dengan penubuhan persatuan perdagangan dan perusahaan(sresthin)

Apakah sresthin yang terdapat dalam Tamadun India?

 

F1 Tukang kayu

F2 Tukang logam

F3 Tukang kulit

 

 

(c) Bagaimanakah penubuhan persatuan perdagangan dan perusahaan dapat memberi manfaat terhadap perkembangan ekonomi negara? [3 markah]

 

FI Mengawal harga

F2 Mengawal kualiti barangan

F3 Mengawal gaji pekerja

F4 Menjaga kebajikan pekerja

F5 Menyatupadukan ahli

F6 Membentuk persefahaman/persepakatan

F7 Membuat keputusan secara kolektif

F8 Perbincangan dapat diwujudkan

F9 Membangunkan ekonomi negara

F10 Meningkatkan sistem perdagangan yang sistematik

 

 

(d)Bagaimanakah usaha untuk melahirkan Malaysia sebagai sebuah pusat perdagangan dan perusahaan yang maju di peringkat antarabangsa? [3M]

 

F1 Penubuhan Perbadanan Industri Berat(HICOM)

F2 Menggalakkan pelaburan modal asing

F3 Membuka kawasan perusahaan baru

F4 Memperkenalkan zon perdagangan bebas

F5 Melancarkan Kajian Dasar Perindustrian Malaysia

F6 Mempertingkatkan taraf pelabuhan negara

F7 penglibatan pihak swasta dalam menjana pembangunan ekonomi negara

F8 Mempelbagaikan hasil pengeluaran negara

F9 Mengekalkan keamanan negara

F10 Melahirkan pakar-pakar dalam bidang sains dan teknologi

 

 

Tamadun Indus

 

1. Peta berikut menunjukkan lokasi bandar-bandar terancang dalam tamadun Indus.

(a) Nyatakan bandar terancang X dan Y

x Harappa

Y Mohenjo-Do

 

 

(b) Apakah keistimewaan bandar terancang tersebut?

 

F1 Dikelilingi oleh tembok

F2 Bandar terbahagi kepada dua bahagian

F3 Bahagian utama pusat pentadbiran dan agama

F4 Menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam untuk upacara ritual dan pembersihan serta tempat penyimpanan hasil pertanian

F5 Bahagian kedua merupakan kawasan perumahan

F6 Disusun secara blok-blok berbentuk segi empat

F7 Mempunyai rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain F8 Dihubungkan dengan sungai

F9 Terdapat sistem kumbahan yang terancang

 

 

(c) Apakah kesan pembinaan bandar terancang terhadap kehidupan manusia?

Beri hujah anda.

 

F1 Memberikan keselesaan kepada masyarakat

F2 Menjaga kesihatan masyarakat

F3 Menyediakan pelbagai kemudahan asas

F4 Meningkatkan aktiviti ekonomi

F5 Memberikan kesejahteraan hidup

F6 Memudahkan urusan seharian

F7 Melicinkan pentadbiran

Jaringan jalan raya yang sistematik

F9 Petempatan yang terancang

F10 Kemudahan prasarana yang lengkap

F11 Kehijauan alam dapat dikekalkan

 

 

 

1. Maklumat berikut berkaitan dengan kemajuan pendidikan dalam tamadun India.

Dua buah universiti telah wujud di India, iaitu Universiti Taxila pada abad pertama Masihi dan Universiti Nalanda pada abad kelima.

Masihi Kolej Brahman yang dikenali dengan nama Parishad lahir selepas tahun 100 Sebelum Masihi merupakan pusat pendidikan tinggi di India.

 

(a) Nyatakan matlamat pendidikan dalam tamadun India [3M]

F1 Menambahkan ilmu pengetahuan

F2 Mengatasi buta huruf

F3 Mendapatkan jawatan dalam pemerintahan

F4 Meningkatkan ilmu sains

F5 Memajukan pendidikan

 

 

(b)Jelaskan ciri-ciri pendidikan dalam tamadun India.

 

F1. Agama Hindu menjadi teras pendidikan

F2 Pendidikan didominasi oleh kaum lelaki

F3 Golongan wanita tidak berpeluang untuk mendapatkan pendidikan

F4 Pembelajaran kitab-kitab veda

F5 Pembelajaran bahasa Sanskrit

F6 Menggunakan kedah hafalan

F7 Pendidikan tinggi diberikan di kolej Brahman

F8 Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda

F9 Sebelum adanya kolej, pendidikan diberikan di rumah dan istana

F10 Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha adalah untuk menyediakan kehidupan selepas mati

 

 

(c) Apakah kesan sekiranya rakyat dalam sesebuah negara tidak mendapat pendidikan yang sempurna? Berikan pendapat anda.

F1. Negara akan mundur

F2 Kadar buta huruf meningkat

F3 Negara akan mempunyai rakyat tidak berilmu pengetahuan

F4 Ekonomi dikuasai orang luar

F5 Kekurangan teknologi terkini

 


评论

此博客中的热门博文

Sejarah Tingkatan 4 Contoh Jawapan (Kertas 2) BAB 1 Warisan Negara Bangsa

Tingkatan 4 【BAB 1 Warisan Negara Bangs】【1.3 Keunggulan sistem pentadbiran dan Undang-undang】

Tingkatan 4 : BAB 1 Warisan Negara Bangsa 1.2 Ciri-ciri Negara Bangsa Kesultanan Melayu Melaka [Kertas 1]