Tingkatan 4 Bab 1 Kemunculan Tamadun Awal [KERTAS 2]
SPM SEJARAH [TINGKATAN 4][BAB 1][NOTA][KERTAS 2][JAWAPAN]
Sejarah Tingkatan 4 [Kertas 2]
Bab 1 Kemunculan
Tamadun Awal
Kandungan
Tamadun
Mesopotamia
1. |
Peta
berikut berkaitan dengan Tamadun Mesopotamia. (a)
Bagaimanakah proses pembentukan tamadun Mesopotamia? (2M) Cara berlakunya proses pembentukan tamadun Mesopotamia F1:
Tamadun Mesopotamia dapat dibahagikan kepada dua bahagian, iaitu bahagian
utara dan bahagian selatan (1 m) F2:
Di bahagia utara, bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris hingga ke
utara termasuk Sungai Zab(1 m) F3:
Di bahagian selatan bandar Baghdad meliputi kawasan Sungai Tigris dan Sungai
Euphrates yang hampir bercantum dan dikenali sebagai Babylon(1 m) H3:
Babylon dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Akkad di utara dan Sumeria di
selatan(1 m) F4:
Tamadun Mesopotamia mula berkembang di selatan, iaitu Sumer(1 m) F5:
Namun, orang Sumeria bukan peneroka awal kerana sebelum ini kebudayaan
Neolitik telah wujud seterusnya berkembang di wilayah ini (1m) F6:
Ketibaan orang Sumeria telah membawa kemajuan kepada tamadun Mesopotamia (1
m) F7: Tanah ditebus guna dan sistem pengairan dibina untuk tujuan
pertanian(1 m) F8:
Petempatan mula didirikan di sepanjang sungai (1m) F9:
Hasil pertanian meningkat dan jumlah penduduk bertambah(1 m) F10:
Perkampungan kemudiannya menjadi bandar seterusnya muncul beberapa buah
negara kota (1m) F11:
Kota yang penting pada masa itu ialah Ur, Assur, Lagash, Uruk, Eridu, Nippur
dan Mari (1 m) F12:
Semua negara kota terletak di sepanjang sungai dan terusan(l m) (Mana-mana2×1m) |
|
(b)
Maklumat berikut berkaitan dengan Kod Undang-Undang Hammurabi. Kod Undang-Undang Hammurabi telah diperkenalkan oleh Raja
Hammurabi I yang memerintah kerajaan Babylon pada tahun 1792 hingga 1750 SM Jelaskan
kepentingan undang-undang tersebut kepada peradaban tamadun Mesopotamia. (4M) (b)Kepentingan Kod Undang-Undang Hammurabi kepada peradaban tamadun
Mesopotamia F1:
Menjadi dasar perundangan dalam tamadun Mesopotamia(1 m) F2:
Berjaya mengelakkan wujudnya permasalahan di kalangan masyarakat pelbagai
kaum dan susun lapis masyarakat itu sendiri(1 m) F3:
Membantu peradaban Mesopotamia bertahan untuk jangka masa yang panjang
seterusnya dapat mewujudkan perpaduan(1 m) F4:
Mengukuhkan sistem organisasi dalam kehidupan masyarakat tersebut (1 m) (Mana-mana 4 x I m) |
|
(c)
Bagaimanakah undang-undang dapat mengawal tingkah laku manusia? (KBAT) (4M) (c) Cara undang-undang dapat mengawal tingkah laku manusia F1:
Hukuman terhadap individu yang melakukan kesalahan(1 m) F2:
Ketegasan undang-undang menyebabkan manusia takut melakukan jenayah(1 m) F3:
Memberi pengajaran kepada manusia jika melakukan kesalahan(1 m) F4:
Mendidik masyarakat supaya patuh kepada undang-undang(1 m) F5:
Masyarakat menjadi lebih berdisiplin (1 m) (Mana-mana4×1m) |
|
1
Peta berikut menunjukkan lokasi Tamadun Mesopotamia. (a)Namakan
dua buah negara kota yang muncul dalam Tamadun Mesopotamia. [2M] i.
Kish [1M] ii.
Nippur [1M] iii.
Lagash [1M] iv.
Uruk [1M] v.
Ur [1M] vi.
Eridu [1M] vii.
Assur [1M] viii.
Mari [1M] |
|
(b)
Apakah ciri-ciri sesebuah negara kota di Mesopotamia?
[2M] i.
Terbahagi kepada kawasan utama, iaitu pusat kota, tembok kota, luar kota, dan
pelabuhan [1M] ii.
Mempunyai kubu pertahanan dengan pelbagai bentuk pintu gerbang [1M] iii.
Di pusat kota terdapat istana, rumah kediaman, rumah ibadat, rumah kedai, dan
pasar [1M] iv.
Di dalam kota terdapat jalan raya yang lurus dan [1M] v.
Pusat sesebuah kota ialah rumah ibadat [1M] ⅵi.
Mempunyai unit politik dan agama yang tersendiri [1M] |
|
(c)
Nyatakan dua golongan yang terdapat dalam organisasi sosial tamadun
Mesopotamia. [2M] i.
Golongan pemerintah [1M] ii.
Golongan rakyat [1M] iii.
Golongan pemerintah terdiri daripada pendeta, ketua tentera dan bangsawan [1M] v.
Golongan rakyat daripada rakyat bebas dan hamba [1M] |
|
(d)
Terangkan kedudukan raja dalam sistem pemerintahan teokrasi di Mesopotamia. i.
Raja merupakan pemerintah [1M] ii.
Raja sebagai ketua pentadbir [1M] iii.
Raja dianggap tuhan atau wakil tuhan [1M] iv.
Raja adalah pemilik negara kota [1M] v.
Raja berkuasa dalam soal tanah, cukai serta hasil pertanian dan perniagaan [1M] vi.
Raja sebagai ketua pendeta [1M] vii.
Raja berkuasa dalam hal- hal keagamaan [1M] viii.
Raja sebagai ketua agama [1M] ix.
Raja sebagai ketua tentera [1M] |
|
e)
Sebagai rakyat Malaysia, mengapakah kita perlu menghormati sistem
pemerintahan beraja di negara kita? i.
Raja sebagai ketua negara [1M] ii.
Raja sebagai lambang kedaulatan negara [1M] iii.
Raja sebagai lambang perpaduan rakyat [1M] iv.
Raja sebagai lambang keamanan dan keharmonian v.
Raja sebagai pelindung rakyat Malaysia [1M] vi.
Raja menjaga hak istimewa orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak[1M] |
Tamadun
Hwang Ho
|
Soalan
1 berdasarkan Peta I (a)
Namakan dua dinasti yang pernah mentadbir kerajaan di atas. [2M] Dua dinasti yang pernah mentadbir kerajaan tersebut (i)
Dinasti Hsia(1 m) (ii)Dinasti
Shang (1 m) (iii)
Dinasti Chou(1 m) (
Mana-mana ×1m) |
|
(b)
Nyatakan dua ciri tamadun di atas. Dua ciri tamadun dalam peta (Tamadun Hwang Ho) F1:
petempatan awal membawa kepada kemunculan bandar(1 m) F2:
Di setiap bandar terdapat istana, kuil dan pusat pentadbiran(1 m) F3:
Wujudnya hierarki sosial yang diketuai oleh raja dan besar diikuti oleh
golongan petani, artisan dan pedagang manakala golongan paling bawah
merupakan hamba(1 m) F4:
Wujudnya pengkhususan pekerjaan(1 m) F5:
Masyarakat Shang mengamalkan konsep mandat dengan mempercayai kuasa raja
merupakan mandat daripada tuhan(1 m) (
Mana-mana2×1m) |
|
(c)
Jelaskan sumbangan tamadun di atas (Tamadun Hwang Ho) dalam bidang ekonomi
kepada peradaban dunia hari ini. (c) Sumbangan tamadun di atas terhadap peradaban dunia hari ini F1:
Pembinaan sistem pengairan(1 m) F2:
Kemajuan dalam teknologi pembajakan(1 m) F3:
Penciptaan cangkul/sabit (1 m) F4:
Penggunaan batas tanaman (1 m) F5:
Menukar alat pertanian daripada kayu kepada besi F6:
Pembinaan terusan untuk mengawal banjir (1 m) (Mana-mana 3 x 1 m) |
|
(d)
Bagaimanakah sumbangan tersebut dapat memajukan tamadun di atas? (d)Cara sumbangan tersebut dapat memajukan Tamadun Hwang Ho F1:
Membina sistem pengairan untuk membangunkan aktiviti pertanian di kawasan
yang kering (1 m) F2:
Memajukan lagi teknik pembajakan tanah untuk menghasilkan tanah yang subur
bagi kegiatan pertanian komersial(1 m) F3:
Mencipta alat berteknologi tinggi bagi membantu petani dalam memudahkan
aktiviti pertanian dijalankan(1 m) F4:
Menjalankan kegiatan tanaman secara bergilir bagi mengusahakan tanah
pertanian secara intensif (1 m) F5:
Sistem teres membolehkan masyarakat hari ini menjalankan pertanian di kawasan
tanah tinggi (1 m) F6:
Batas digunakan untuk mengelakkan tanaman daripada ditenggelami air (1 m)
(Mana-mana jawapan munasabah) |
|
2(a)
Namakan dua dinasti yang wujud dalam Tamadun Hwang Ho. i.
Dinasti Hsia [1m] i1.
Dinasti Shang [1M] iii.
Dinasti Chou [1M] iv.
Dinasti Ching [1M] v.
Dinasti Chin [1M] |
|
(b)
Jelaskan konsep "mandat daripada Tuhan i.
Kepercayaan bahawa jika raja memerintah dengan adil, kerajaan dan rakyat
menikmati ke akan makmuran dan kesejahteraan hidup [1M] ii.
Pemerintahan direstui tuhan [1M] |
|
(c)
Apakah kepentingan sistem kalendar dalam Tamadun Hwang Ho? i.
Menentukan musim menanam [1M] ii.
Menentukan musim menuai [1M] iii.
Untuk menjalankan aktiviti harian [1M] iv.
Untuk upacara perkahwinan/perburuan/ pengebumian [1m] |
|
(d)
Jelaskan pengamalan falsafah perang Sun Tzu kepada peradaban dunia i.
Terkandung dalam karya Sun Tzu, iaitu The Art of War [1M] ii.
Membincangkan selok-belok perang dan cara menangani musuh [1M] iii.
Dicetak dalam pelbagai bahasa [1M] iv.
Falsafah tersebut diaplikasikan sebagai taktik dalam perniagaan [1M] |
|
(e)Berdasarkan
pemerhatian anda, apakah sumbangan Tamadun Hwang Ho yang masih diamalkan oleh
masyarakat Cina sehingga ke hari ini? i.
Pemujaan roh nenek moyang [1M] ii.
Kepercayaan politeisme [1M] iii.
Sistem kalendar [1M] iv.
Kepercayaan konsep Yin dan Yang [1M] v.
Kepercayaan Feng Hsui [1M] vi.
Falsafah perang Sun Tzu diaplikasikan dalam urusan perniagaan [1M] |
Tamadun
Mesir Purba
|
Tamadun
Mesir Purba dianggap sebagai anugerah Sungai Nil yang mengalir dari bahagian
utara Mesir ke Laut Mediterranean. (a)
Jelaskan perkara berikut. (i)
Proses pembentukan [3M] (i)
Proses pembentukan F1:
Mencapai tahap kebudayaan gangsa pada Zaman Logam F2:
Menggunakan peralatan logam F3:
Membina sistem perparitan dan pengairan untuk aktiviti pertanian. F4:
Pembinaan peralatan kawalan air dan terusan yang telah dapat meninggikan
nilai kesuburan tanah(1 m) F5:
Mendirikan petempatan kekal yang berteraskan n(1m) F6:
Petempatan kekal di sepanjang Lembah Nil ini berkembang menjadi perkampungan
(1 m) F7:
Gabungan kampung-kampung mewujudkan beberapa buah bandar (1 m) F8:
Beberapa buah bandar ini bergabung dan membentuk sebuah nome atau daerah(1 m)
F9:
Kesemua nome ini kemudiannya telah disatukan dan salah sebuah bandarnya
menjadi pusat pentadbiran seperti bandar Thinis, Memphis dan Thebes (1 m) (Mana-mana
3 x 1 m) |
|
(ii)
Ciri-ciri tamadun[3M] (i)
Ciri-ciri tamadun F1:
Sistem perbandaran yang diasaskan oleh Firaun Menes yang berpusat di bandar
Thebes F2:
Kehidupan berorganisasi yang diketuai oleh firaun yang berkuasa mutlak(1 m) F3:
Sistem pemerintahan yang diketuai oleh firaun dan dibantu oleh golongan
bangsawan dan rahib(1 m) F4:
Perkembangan ekonomi yang mewujudkan pengkhususan pekerjaan (1 m) F5:
Agama dan kepercayaan berkonsepkan politeisme dan percaya akan kehidupan
selepas mati(1 m) F6:
Sistem tulisan hieroglif yang berasaskan gambar dan simbol yang berdasarkan
bunyi(1 m) (Mana-mana
3 x 1 m) |
|
(b)
Peta 1 menunjukkan kedudukan tamadun awal dunia yang bermula di lembah sungai。 Mengapakah
lokasi tersebut menjadi tumpuan penduduk tamadun awal? [4M] Gunakan
pengetahuan dan pendapat anda. KBAT (b)Sebab
lembah sungai menjadi tumpuan penduduk tamadun awal F1:
Memudahkan mereka menjalani kehidupan harian(l m) F2:
Mempunyai tanah yang subur (1 m) F3:
Kemudahan bekalan air (1 m) F4:Kemudahan
sumber makanan (1 m) F5:
Kemudahan pengangkutan (1 m) F6:
Alat perhubungan (1 m) |
Tamadun
Yunani
|
Soalan
I berdasarkan peta Tamadun Yunani. (a)
Namakan dua negara kota yang bertanda X dan Y. Negara
kota X:Athens Negara
kota Y: Sparta |
|
(b)
Nyatakan tujuan pendidikan di negara kota tersebut. Negara
kota X:Athens F1:
Melahirkan manusia yang seimbang pencapaian dari segi jasmani dan rohani. F2:
Melahirkan manusia yang cemerlang dari fizikal ke mental. F3
Memberi sumbangan kepada kesejahteraan manusia Negara
kota Y: Sparta FI
Melahirkan warganegara gagah/sempurna dan setia kepada negara. F2:
Memberi tumpuan kepada latihan fizikal F3:
Mementingkan kemahiran menggunakan senjata |
|
(c)
Mengapakah pendidikan penting dalam membangunkan tamadun manusia? [3M] Kepentingan pendidikan membangunkan tamadun manusia F1
Pendidikan bertujuan melahirkan manusia seimbang HI Menggalakkan
perkembangan akademik, sukan, sastera, pidato, muzik, menulis Pendidikan
melahirkan jurutera, doktor H2
Mendapatkan peluang berjaya F3
Mengatasi buta huruf H3
Membaca/menulis membolehkan mereka berniaga F4
Pendidikan untuk lulus peperiksaan H4
Mendapat jawatan kerajaan F5
Membentuk masyarakat berilmu pengetahuan/berfikiran global H5
Membezakan kebaikan dan keburukan F6
Mewujudkan masyarakat yang berkemahiran tinggi H6
Membantu kemajuan negara F7 Melahirkan
manusia yang mampu berdaya saing H7
Mengukuhkan jati diri/disiplin/bertindak nasional F8
Melahirkan manusia yang kreatif dan inovatif H8
Mencipta pelbagai ciptaan moden/berteknologi Mana-mana Jawapan |
|
(d)
Huraikan kesan ke atas rakyat yang tidak mendapat pendidikan sempurna. [3M] |
|
1
Tamadun India mengalami perkembangan perdagangan sejak abad ketiga Sebelum
Masihi (a)
Namakan dua pusat perdagangan dalam Tamadun India [2 markah] F1
Anga F2
Kalinga F3
Karusa |
|
(b)
Perkembangan perdagangan Tamadun India adalah dikaitkan dengan penubuhan
persatuan perdagangan dan perusahaan(sresthin) Apakah
sresthin yang terdapat dalam Tamadun India? F1
Tukang kayu F2 Tukang
logam F3
Tukang kulit |
|
(c)
Bagaimanakah penubuhan persatuan perdagangan dan perusahaan dapat memberi
manfaat terhadap perkembangan ekonomi negara? [3 markah] FI
Mengawal harga F2
Mengawal kualiti barangan F3
Mengawal gaji pekerja F4
Menjaga kebajikan pekerja F5
Menyatupadukan ahli F6
Membentuk persefahaman/persepakatan F7
Membuat keputusan secara kolektif F8
Perbincangan dapat diwujudkan F9
Membangunkan ekonomi negara F10
Meningkatkan sistem perdagangan yang sistematik |
|
(d)Bagaimanakah
usaha untuk melahirkan Malaysia sebagai sebuah pusat perdagangan dan
perusahaan yang maju di peringkat antarabangsa? [3M] F1
Penubuhan Perbadanan Industri Berat(HICOM) F2
Menggalakkan pelaburan modal asing F3
Membuka kawasan perusahaan baru F4
Memperkenalkan zon perdagangan bebas F5
Melancarkan Kajian Dasar Perindustrian Malaysia F6
Mempertingkatkan taraf pelabuhan negara F7
penglibatan pihak swasta dalam menjana pembangunan ekonomi negara F8
Mempelbagaikan hasil pengeluaran negara F9
Mengekalkan keamanan negara F10
Melahirkan pakar-pakar dalam bidang sains dan teknologi |
Tamadun
Indus
|
1.
Peta berikut menunjukkan lokasi bandar-bandar terancang dalam tamadun Indus. (a)
Nyatakan bandar terancang X dan Y x
Harappa Y
Mohenjo-Do |
|
(b)
Apakah keistimewaan bandar terancang tersebut? F1
Dikelilingi oleh tembok F2
Bandar terbahagi kepada dua bahagian F3
Bahagian utama pusat pentadbiran dan agama F4
Menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam untuk upacara ritual dan
pembersihan serta tempat penyimpanan hasil pertanian F5
Bahagian kedua merupakan kawasan perumahan F6
Disusun secara blok-blok berbentuk segi empat F7
Mempunyai rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama
lain F8 Dihubungkan dengan sungai F9
Terdapat sistem kumbahan yang terancang |
|
(c)
Apakah kesan pembinaan bandar terancang terhadap kehidupan manusia? Beri
hujah anda. F1
Memberikan keselesaan kepada masyarakat F2
Menjaga kesihatan masyarakat F3
Menyediakan pelbagai kemudahan asas F4
Meningkatkan aktiviti ekonomi F5
Memberikan kesejahteraan hidup F6
Memudahkan urusan seharian F7
Melicinkan pentadbiran Jaringan
jalan raya yang sistematik F9
Petempatan yang terancang F10
Kemudahan prasarana yang lengkap F11
Kehijauan alam dapat dikekalkan |
|
1.
Maklumat berikut berkaitan dengan kemajuan pendidikan dalam tamadun India. Dua
buah universiti telah wujud di India, iaitu Universiti Taxila pada abad
pertama Masihi dan Universiti Nalanda pada abad kelima. Masihi
Kolej Brahman yang dikenali dengan nama Parishad lahir selepas tahun 100
Sebelum Masihi merupakan pusat pendidikan tinggi di India. (a)
Nyatakan matlamat pendidikan dalam tamadun India [3M] F1
Menambahkan ilmu pengetahuan F2
Mengatasi buta huruf F3
Mendapatkan jawatan dalam pemerintahan F4
Meningkatkan ilmu sains F5 Memajukan
pendidikan |
|
(b)Jelaskan
ciri-ciri pendidikan dalam tamadun India. F1.
Agama Hindu menjadi teras pendidikan F2
Pendidikan didominasi oleh kaum lelaki F3
Golongan wanita tidak berpeluang untuk mendapatkan pendidikan F4
Pembelajaran kitab-kitab veda F5
Pembelajaran bahasa Sanskrit F6
Menggunakan kedah hafalan F7
Pendidikan tinggi diberikan di kolej Brahman F8
Lahir universiti agama Buddha, iaitu Nalanda F9
Sebelum adanya kolej, pendidikan diberikan di rumah dan istana F10
Pendidikan berteraskan agama Hindu dan Buddha adalah untuk menyediakan
kehidupan selepas mati |
|
(c)
Apakah kesan sekiranya rakyat dalam sesebuah negara tidak mendapat pendidikan
yang sempurna? Berikan pendapat anda. F1.
Negara akan mundur F2
Kadar buta huruf meningkat F3
Negara akan mempunyai rakyat tidak berilmu pengetahuan F4
Ekonomi dikuasai orang luar F5
Kekurangan teknologi terkini |
评论
发表评论