Tingkatan 4 Bab 2 Peningkatan Tamadun [ Kertas 2] [Contoh Jawapan]
Bab 2 Peningkatan Tamadun
1 |
Jadual
berikut menunjukkan sistem pentadbiran dalam Tamadun Yunani, Rom, India dan
China.
|
||||||||||
|
a)
Jelaskan sistem pentadbiran yang diamalkan dalam tamadun berikut (i) Tamadun Rom -Republik [2m] F1 Kuasa tertinggi pada konsul/ dilantik Dewan Senat H1a Dua konsul/ tiada yang lebih berkuasa/ mutlak H1b Dewan Senat diwakili golongan bangsawan/ bincang hal pentadbiran/
merangka undang-undang H1c Dewan Perhimpunan diwakili semua rakyat H1d Semua keputusan Dewan Senat disampaikan ke Dewan Perhimpunan |
||||||||||
|
(ii)
Tamadun India[2m] Tamadun India -Raja mutlak F1 Kerajaan besar seperti Kashi/ Kosala Hla Raja/ upacara ritual/ suci HIb Penasihat Brahmin/ksyatria HIc Chandragupta Maurya/ bentuk empayar HId Maharaja Asoka- penaklukan melalui penyebaran agama Buddha/
tekankan perdamaian/bentuk birokrasi pentadbiran |
||||||||||
|
(iii)
Tamadun China[2m] (ii) Tamadun China-Berpusat F1 Diketuai maharaja Hla Birokrasi/ pentadbiran awam/ pegawai dilantik maharaja HIb Oleh jawatankuasa/ Hon Kao Tsu HIc Asas pencapaian peperiksaan awam Hld Diasaskan Dinasti Han/ Shih Huang Ti |
||||||||||
|
b)
Pada pendapat anda, pentadbiran manakah yang mampu mewujudkan kestabilan
politik? *KBAT*[4m] F1 Sistem demokrasi di Athens, Yunani Hla Dewan Perhimpunan/ ahli semua lelaki/ keanggotaan 6 bulan
hingga setahun/bersidang 3 kali sebulan/ kemukakan cadangan dasar kerajaan HIb Keputusan Dewan Perhimpunan dibuat Majlis/ ahli Majistret dan
Juri/ dilantik oleh Dewan Perhimpunan Inf Penyertaan langsung rakyat/ membentuk kerajaan/ membuat
dasar/melalui undian/ menjadi anggota Dewan Perhimpunan Inf Elak raja berkuasa mutlak/ zalim/ autokrasi/ menindas rakyat Inf Telah dikuti banyak negara di dunia masa kini seperti
Malaysia, Indonesia dan US |
2 |
Jadual berikut menunjukkan tokoh-tokoh
pembina empayar Tamadun Yunani, Rom, China dan India
|
||||||||
(a) Jelaskan cara peluasan kuasa tokoh
berikut. (i) Alexander the Great[2m] FI Tentera/ menyerang Parsi/
Mesir seluruh Laut Mediterranean F2 Sebar kebudayaan Hellenistik/ campuran
kebudayaan Yunani dan Parsi (ii) Augustus Caesar[2m] F1 Tentera/ takluk Britain/
Sepanyol/ Afrika Utara/ Turki (iii) Shih Huang Ti[2m] F1 Tentera/ satukan
wilayah/hapus golongan bangsawan/memerintah autokratik/ tegas/mutlak/lantik gabenor/
panglima tentera / bina Tembok Besar China/ mempertahankan empayar daripada
serangan orang gasar F2 Maharaja Han Wu Ti/ tentera
besar, takluk Yang Tze/ Jepun/Turkistan |
|||||||||
b) Bersetujukah anda bahawa peluasan
kuasa Tamadun India adalah secara perdamaian? [2m] F1 Asoka dalam Perang
Kalinga/10 ribu terkorban/150 ribu cedera F2 Tukar kepada
perdamaian/luaskan empayar/ penyebaran agama Buddha/ sedar penderitaan
kematian F3 Seluruh India taklukan
Maurya selepas Perang Kalinga |
|||||||||
(c) Mengapakah peperangan masih berlaku
hingga kini walaupun manusia sedar akan membawa penderitaan kematian dan
kesusahan? [2m] F1 Menjadi kuasa besar Hla Imei/ status H1b Wilayah luas/semua negara
patuh HIc Kuasa kekayaan/ minyak/
emas/ bahan mentah/ laluan perdagangan/ kawal ekonomi dunia Inf Lambang
kemegahan/kegemilangan |
3. |
Jadual berikut menunjukkan tokoh sains
dan teknologi pada zaman peningkatan tamadun
|
||||||||||||
(a) Apakah sumbangan Tamadun Yunani
dalam bidang sains an teknologi kepada dunia hari ini? [2m] 任选2个fakta F1 Pythagoras memperkenalkan
Teorem Pythagoras F2 Mengembangkan ilmu geometri
Mesir Purba dan Babylon F3 Mengasaskan gerakan
saintifik dan bergelar Pythagorean F4 Hippocrates Bapa Perubatan F5 Dikaitkan dengan profesion
perubatan moden, iaitu Sumpah hippocrates F6 Pakar dalam bidang anatomi F7 Archimedes terkenal sebagai
ahli matematik dan fizik F8 Memperkenalkan teori
berhubung isi padu air dan graviti F9 Ptolemy merupakan tokoh
utama astronomi Yunani/ peta/ahli pelayaran F10 Sistem angka, iaitu
herodianic dan Ionic |
|||||||||||||
(b) Ciptaan sains dan teknologi
memajukan Tamadun China Jelaskan. [4m] 任选4个fakta F1 Konsep Yin (kuasa pasif)
dan Yang (kuasa aktif)menjadi asas perubatan tradisional F2 Penciptaan kertas daripada pulpa oleh
Chai Lun, memperkembang sistem tulisan/ kemajuan pendidikan/ perkembangan
sastera/ cerpen/ sajak F3 Penciptaan layar perahu
yang lebih kuat dan perahu yang lebih besar memajukan perdagangan/ penguasaan
laluan perdagangan F4 Kemajuan pertanian daripada
penciptaan tenggara untuk membuat batas F5 Penciptaan kolar kuda bagi
menari tenggara kayu, kereta kuda, kereta sorong beroda dan penyisir tanah F6 Sistem tanaman bergilir
untuk mengekalkan kesuburan tanah F7 Kawasan berbukit diteres
untuk pertanian F8 Sistem pengairan
membekalkan air ke kawasan pertanian dan mengawal banjir F9 Hasil pertanian meningkat |
|||||||||||||
(c) Apakah manfaat sains dan teknologi
dalam kehidupan Seharian anda? [4m] Sains dan teknologi memudahkan urusan seharian Contohnya, melalui
penggunaan Internet dan komputer, maklumat di hujung jari Selain itu, saya
dapat menyiapkan tugasan sekolah dan membuat rujukan lanjut untuk mengukuhkan
pembelajaran di dalam kelas. Saya dapat menghantar tugasan kepada guru
melalui e-mel untuk disemak dan berkongsi maklumat serta bertukar pendapat
bersama rakan melalui laman sosial seperti facebook dan telegram. |
评论
发表评论